Μειωμένες εμφανίζονται οι τιμές στα μεταχειρισμένα σκάφη, την ίδια ώρα, που το ενδιαφέρον για νέες μορφές ιδιοκτησίας στον κλάδο του yachting, αυξάνεται
Η πανδημία προκάλεσε ραγδαία αύξηση στις πωλήσεις σκαφών αναψυχής, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο Ρίτσαρντ Άλεν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ιστιοπλοϊκών Simpson Marine, με έδρα το Χονγκ Κονγκ.
Κατά τη διάρκεια της Covid-19, πολλοί ήταν εκείνοι, που έλαβαν την απόφαση να αγοράσουν ένα γιοτ. Τώρα, όμως, σκέφτονται να το πουλήσουν. Τους τελευταίους μήνες, τα σκάφη που βγαίνουν προς πώληση στην αγορά αυξάνονται ολοένα και περισσότερο.
«Ήταν αναμενόμενο», υποστηρίζει ο Πάολο Κασάνι, CEO της εταιρείας ιστιοπλοϊκών Camper & Nicholsons, με έδρα το Μονακό, μιλώντας στο CNBC, αφού «μόνο το έτος 2021, πουλήσαμε, ως βιομηχανία παγκοσμίως, τα διπλάσια γιοτ σε σύγκριση με το 2019».
Πώς διαμορφώνονται τιμές για μεταχειρισμένα γιοτ
Ο ενθουσιασμός για το yachting παραμένει υψηλός, ακόμα κι αν οι πωλήσεις έχουν μειωθεί από το 2021. «Με περισσότερα γιοτ να φτάνουν στην αγορά μεταχειρισμένων, οι τιμές μειώνονται, αν και ελαφρώς, από τα υψηλά της εποχής της πανδημίας», εξηγεί ο Κασάνι.
«Παρόλα αυτά, [οι τιμές] συνεχίζουν να είναι αρκετά υψηλές. Υπάρχει ακόμα ένα χάσμα μεταξύ της ζήτησης και της προσφοράς, αλλά πιστεύουμε ότι θα ακολουθήσει περαιτέρω μείωση κατά τη διάρκεια του 2024», υποστηρίζει.
Μία αναδυόμενη αγορά
Ωστόσο, ορισμένοι αγοραστές γιοτ στην Ασία, δεν πουλούν, αλλά στην πραγματικότητα, κάνουν ανταλλαγή με μεγαλύτερα πλοία. Η Ασία, ήπειρος με αυξανόμενο πλούτο και πολυάριθμα νησιωτικά κράτη με ζεστό κλίμα, καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, θεωρείται εδώ και καιρό η νέα ευκαιρία για πωλήσεις γιοτ.
Κασάνι και Άλεν, που μίλησαν στο CNBC στις 26 Απριλίου, ενώ συμμετείχαν στο δεύτερο ετήσιο Φεστιβάλ Yachting της Σιγκαπούρης, συμφώνησαν ότι η αγορά γιοτ της Ασίας αυξάνεται ταχύτατα. Όμως, σύμφωνα με τον Κασάνι, ο ρυθμός ανάπτυξης είναι «μικρότερος από τον αναμενόμενο» για πολλούς λόγους, όπως ο πολιτισμός, ο τρόπος ζωής και η έλλειψη υποδομών. Εξακολουθούμε, ωστόσο να πιστεύουμε, ότι η Ασία έχει πολύ υψηλές δυνατότητες», προσθέτει.
Από την άλλη πλευρά, διάφοροι κανόνες και περιορισμοί που ισχύουν στην περιοχή, είναι αυτοί που εμποδίζουν την πρόοδο, υπογραμμίζει ο Άλεν. «Πρέπει να διευκολύνουμε τα σκάφη να μετακινούνται μεταξύ της περιοχής», είπε. «Σε μια χώρα μπορεί να είστε σε θέση να οδηγείτε ένα σκάφος συγκεκριμένου μεγέθους, αλλά στη συνέχεια σε μια άλλη δεν μπορείτε. Λοιπόν τέτοια πράγματα, όπως η γραφειοκρατία, ας πούμε, θα πρέπει να αλλάξουν».
Οι περίπλοκες απαιτήσεις βίζας για τα πληρώματα ξένων σκαφών είναι προβληματικές, όπως και οι υψηλοί φόροι εισαγωγής, που μπορεί να φτάσουν το 40% σε ορισμένες αγορές.
Το μέλλον στον κλάδο του yachting
Η Simpson Marine εκτιμά ότι η παγκόσμια αγορά θαλάσσιων αναψυχής θα αγγίξει τα 46,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2027 – τα οποία, όπως λέει, θα διοχετευθούν στην τοπική οικονομία μέσω της δημιουργίας θέσεων εργασίας και των εσόδων από τον τουρισμό. «Η βιομηχανία του yachting απασχολεί χιλιάδες ανθρώπους που κατασκευάζουν σκάφη, υποστηρίζουν σκάφη, όλα τα εξαρτήματα συντήρησης. Αυτή είναι μια… σπουδαία βιομηχανία που πρέπει να αγκαλιάσουν οι χώρες», αναφέρει ο Άλεν.
Οι νέες μορφές ιδιοκτησίας κάνουν το yachting λιγότερο ακριβό, γεγονός που καθιστά τη βιομηχανία προσιτή σε περισσότερους ανθρώπους. Ένα μοντέλο που είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στην Αυστραλία είναι η κλασματική ή κοινοπρακτική ιδιοκτησία, όπου οι ιδιοκτήτες αγοράζουν μερίδιο ενός γιοτ.
Άλλοι αποφεύγουν εντελώς την ιδιοκτησία, επιλέγοντας ευέλικτα συνδρομητικά μοντέλα, τα οποία είναι πλέον ο κανόνας για πολλές μορφές ψυχαγωγίας, από τη μουσική μέχρι την τηλεόραση. «Έχουμε δει τεράστια ανάπτυξη σε λέσχες σκαφών», είπε ο Άλεν. «Είναι λίγο σαν να συμμετέχεις σε ένα γυμναστήριο ή σε ένα κλαμπ γκολφ. Πληρώνετε μια μηνιαία συνδρομή και έχετε τη χρήση ενός σκάφους τόσες μέρες την εβδομάδα. Και αυτό είναι πολύ δημοφιλές για ανθρώπους που δεν θέλουν πραγματικά όλη την ταλαιπωρία να έχουν ένα γιοτ», καταλήγει.