Πώς η επέκταση του καναδικού αγωγού επηρεάζει τα δεξαμενόπλοια

by ΔΙΚΤΥΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Κοινοποίηση

Της Αναστασίας Βαμβακά

Η πρόσφατη επέκταση του αγωγού Trans Mountain Pipeline (TMX) του Καναδά πρόκειται να αναδιαμορφώσει το πετρελαϊκό τοπίο της Βόρειας Αμερικής, επηρεάζοντας σημαντικά την αγορά δεξαμενόπλοιων και μεταβάλλοντας τις καθιερωμένες ροές πετρελαίου. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Intermodal, Φώτη Κανατά, με τον τριπλασιασμό σχεδόν της χωρητικότητας του αγωγού, ο TMX έγινε γρήγορα ένα βασικό περιουσιακό στοιχείο υποδομής για τους καναδικούς παραγωγούς αργού πετρελαίου, παρέχοντας μεγαλύτερη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές και μειώνοντας την εξάρτηση από πιο παραδοσιακές εξαγωγικές διαδρομές. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του London Stock Exchange Group, τον Οκτώβριο του 2024, οι ροές από το λιμάνι του Βανκούβερ και τον αγωγό TMX έφθασαν στο ιστορικό υψηλό των 11,3 εκατομμυρίων βαρελιών (mb), ή 365.500 βαρέλια ανά ημέρα (bpd). Πριν από τον Ιούνιο, δεν είχαν εξαχθεί περισσότερα από 1,5 mb από το λιμάνι σε έναν μόνο μήνα. “Η επέκταση παρέχει μια σημαντική νέα διέξοδο για το πετρέλαιο που παράγεται στην Αλμπέρτα, μια περιοχή που επί μακρόν περιοριζόταν από τη γεωγραφία της που είναι αποκλεισμένη από την ξηρά” αναφέρει η IntermodalUnmute

Remaining Time -0:00Fullscreen

Η στρατηγική σημασία του TMX δεν μπορεί να υποτιμηθεί, κυρίως λόγω της μεταβαλλόμενης δυναμικής της παγκόσμιας προσφοράς και ζήτησης ενέργειας. Τα διυλιστήρια της δυτικής ακτής των ΗΠΑ, τα οποία ιστορικά στηρίζονταν στις εισαγωγές από τη Σαουδική Αραβία και άλλους παγκόσμιους προμηθευτές, έχουν αρχίσει να μειώνουν τις αγορές τους από αυτές τις αγορές υπέρ του καναδικού πετρελαίου. Πράγματι, σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών για την Ενέργεια (EIA), οι εισαγωγές σαουδαραβικού αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ έφθασαν στο χαμηλότερο επίπεδο των 13.000 bpd την εβδομάδα που έληξε στις 25 Οκτωβρίου. 

Η επέκταση του TMX δημιούργησε για τους καναδούς παραγωγούς τη δυνατότητα να κερδίσουν μερίδιο αγοράς στη Δυτική Ακτή και ενδεχομένως και πιο μακριά σε βασικούς προορισμούς στην Ασία. Η αύξηση των εισαγωγών καναδικού αργού στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, οι οποίες έχουν φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ, έχει ήδη επιβάλει σημαντική μείωση των εισαγωγών σαουδαραβικού αργού στην περιοχή, διαταράσσοντας τις υφιστάμενες ροές πετρελαίου και δημιουργώντας νέα δεδομένα.

Από την άποψη της αγοράς δεξαμενόπλοιων, η επέκταση του TMX αντιπροσωπεύει μια μετατόπιση στη ροή πετρελαίου που έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τη δυναμική των δεξαμενόπλοιων τόσο στις διαδρομές του Ειρηνικού όσο και του  Ατλαντικού. Με περισσότερο καναδικό αργό να πηγαίνει απευθείας στο εξαγωγικές αγορές μέσω της ακτής του Ειρηνικού, υπάρχει λιγότερη εξάρτηση από τις χερσαίες και τις θαλάσσιες οδούς της ακτής του Κόλπου. Αυτή η επανεξισορρόπηση, σε συνδυασμό με τον αυξημένο όγκο που ρέει μέσω του TMX, παρουσιάζει δυνητικές ευκαιρίες για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων, ιδίως όσον αφορά τη βελτιστοποίηση της χωρητικότητας στις διαδρομές που εξυπηρετούν τις ασιατικές αγορές.

Όσον αφορά τις ιδιαιτερότητες του εμπορίου, η φόρτωση στο λιμάνι του Βανκούβερ πραγματοποιείται αποκλειστικά από πλοία Aframax. Μετά τη φόρτωση, ο εντοπισμός AIS υποδεικνύει ότι τα πλοία κατευθύνονται είτε σε διυλιστήρια των ΗΠΑ στην Καλιφόρνια είτε απευθείας στην Ασία, σε κινέζους αγοραστές. Μια άλλη πρακτική, η οποία εκμεταλλεύεται τις οικονομίες κλίμακας, είναι η φόρτωση πλοίων Aframax στο Βανκούβερ και στη συνέχεια η επαναφόρτωση του φορτίου σε πλοία VLCC με προορισμό την Ασία.

Η τάση αυτή ενισχύει τη χρήση των Aframaxes και, σε μικρότερο βαθμό, των VLCC, αλλά οι ναύλοι δεν αναμένεται να ακολουθήσουν, πρώτον, επειδή το εμπόριο αυτό αποτελεί μικρό μόνο ποσοστό του συνολικού εμπορίου πετρελαίου και, δεύτερον, επειδή χρησιμοποιεί επίσης πλοία για μικρότερες αποστάσεις, γεγονός που έχει αρνητικό αντίκτυπο στους ναύλους.

Καθώς ο αγωγός TMX συνεχίζει να αναδιαμορφώνει τις πετρελαϊκές ροές της Βόρειας Αμερικής, είναι ζωτικής σημασίας για τους φορείς σε ολόκληρο τον ενεργειακό τομέα να προσαρμοστούν σε αυτές τις νέες δυναμικές. Η αυξημένη χωρητικότητα δεν παρέχει μόνο νέες ευκαιρίες για τις εξαγωγές αργού πετρελαίου από την Καναδά, αλλά μεταβάλλει επίσης σημαντικά την ισορροπία του εφοδιασμού για τις αγορές των ΗΠΑ και της Ασίας, ελαχιστοποιώντας παράλληλα την ανάγκη προμήθειας πετρελαίου από μακρινότερες περιοχές. Ενώ η εξέλιξη αυτή μπορεί να είναι καλή για την ενεργειακή ασφάλεια, δημιουργεί επίσης προκλήσεις για την αγορά των δεξαμενόπλοιων.

You may also like

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?